Concert/evenement agenda

Bestel kaarten via: bvdgoorbergh@gmail.com of info@rumptskerkje.nl Of bel: 06 55544418

De afgelopen jaren heeft het Rumpts Kerkje zeer succesvol een flink aantal optredens georganiseerd. Zo speelden bijvoorbeeld, Bert van den Brink samen met Bart van Lier hier en traden Michiel Borstlap, Klaartje van Veldhoven, Esther van Hees, Eric Vloeimans, Jeroen van Vliet, Holland Baroque met Tineke en Judith Steenbrink, Mike Bodde met Niels Tausk, Walt Wilkins & Tip Jar, Eric Vaarzon Morel, Lambert Colson, Kika Sprangers,Teus Nobel, David Munnelly & Shane McGowan, ‘Fado ao Centro’ uit Coimbra en Tim Kliphuis met zijn Gypsytrio hier op. Ook het optreden in september 2020 van Ack van Rooyen samen met Juraj Stanik staat ons nog zeer bij. Zijn spel en aanwezigheid hebben een onvergetelijke indruk op ons gemaakt.

aug
1
do
‘MIRRORS’ Bram van de Glind Young Artist in Residence Muziekzomer Gelderland @ Rumpts Kerkje
aug 1 @ 20:00 – 21:30

Vooraf eten?  Dat kan. Het Rumpts Kerkje serveert ( alleen bij mooi tuinweer, beslissing hierover 1 dag van te voren) Soep, broodjes en salade vooraf voor 12.50 euro. Max aantal gasten 40. Reserveren via bvdgoorbergh@gmail.com of bel: 06 55544418

Op 1 augustus 20.00 uur treedt Bram van de Glind in de voetsporen van illustere blazers die reeds hebben gespeeld in het Rumpts Kerkje. Eric Vloeimans, Bart van Lier, Tineke Postma,Ilja Reijngoud, Kika Sprangers, Teus Nobel en natuurlijk Ack van Rooyen. Ack speelde hier in 2022 een van zijn laatste  concerten en roemde de akoestiek. Ack was ook een groot pleitbezorgers voor jong trompettalent en we spraken er ook samen over hoe ons Rumpts Kerkje hierbij een rol zou kunnen spelen. ‘Jullie moeten wel een vleugel hebben’ zei hij toen. Met de aanschaf van een mooie concertvleugel afgelopen jaar en doordat notabene Het Nationaal Jeugdorkest ons benaderde voor het optreden van Bram vielen de puzzelstukjes ineen! Ack maakt het zelf niet meer mee maar zou zeer tevreden zijn dat zo’n geweldig talent als Bram hier deze zomer optreedt.

Jazztrompettist Bram van de Glind is young artist in residence van de Muziekzomer Gelderland 2024. Bram presenteert deze Muziekzomer, naast bijzondere eigen programma’s, ook zijn debuutalbum ‘MIRRORS’. Dit album bestaat volgens de trompettist/componist uit ‘acht muzikale spiegeltjes’. Tijdens het concert worden deze afgewisseld met heel persoonlijke vertellingen.

In akoestische kwartetbezetting laat Bram horen hoe hij zich heeft laten inspireren door personen en gebeurtenissen dicht bij hem. Daardoor gaan zijn stukken over herkenbare, kwetsbare onderwerpen zoals liefde, familie, het verliezen van je naasten. Met zijn muziek gaat hij de verbinding met zijn publiek aan en geeft hij hen de ruimte zelf al luisterend de reflectie op te zoeken.

Bram is jazztrompettist maar ook componist, arrangeur en bandleider. Deze veelzijdige artiest speelt niet alleen blaasinstrumenten maar ook drums, piano en basgitaar. Daarnaast was hij de afgelopen jaren betrokken bij verschillende theaterproducties.

KIJK OP DE SITE VAN MUZIKZOMER GELDERLAND VOOR NOG MEER INFO:Programma – Muziekzomer Gelderland

Bezetting:
Bram van de Glind (Trompet/Flugelhorn)
Erik Robaard (Contrabas)
Damian de Muijnck (Drums)
Stan Verstegen (Piano)

aug
14
wo
Barbican Quartet @ Rumpts Kerkje
aug 14 @ 20:00 – 22:00

Bestaat toeval?

Het lijkt alsof de laatste tijd veel mooie toevallige dingen gebeuren. Amarins Wierdsma, violiste van het Barbican strijkkwartet is precies tegenover mijn ouderlijk huis in Bunnik, bij Utrecht opgegroeid. Ik hoorde haar wel eens spelen als ik op bezoek was bij mijn moeder en mijn moeder, die tot vorig jaar daar woonde, hoorde Amarins iedere dag uren lang viool spelen en vond het prachtig!

Dat deze super tallentvolle Amarins nu in het Barbican Quartet, een van de topstrijkkwartetten van Europa speelt is zo’n mooi toevallig gebeuren. We zijn vorige week benaderd door het management van het Barbican om te vragen of ze hier in het Rumpts Kerkje voorafgaand aan hun optreden in het Concertgebouw in Amsterdam kunnen optreden. Het duizelde even bij me, het is natuurlijk een grote eer en een kans om een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. We zijn er van overtuigd dat de akoestiek in het Rumpts Kerkje bij uitstek geschikt is voor een strijkkwartet. Dat vindt het Barbican ook en daarom spelen ze hier en ook omdat we door ons fijne publiek een podium beginnen te worden wat, centraalgelegen in Nederland een beetje naam krijgt. We zijn daar blij mee!

Natuurlijk gaan we Amarins Wierdsma, viool, Kate Maloney, viool,
Christoph Slenczka, altviool en Yoanna Prodanova, cello warm ontvangen in ons Rumpts Kerkje. We hopen jullie in grote getalen te mogen ontvangen.

Barbican Strijkkwartet
Foto: Andrej Grilc

 

Het Barbican Quartet speelt een geweldig mooi programma met top strijkkwartet repertoire.

Programma

Mozart – 5 Preludiums en Fugae, KV 405
Schubert – Strijkkwartet in Es, D 87
Beethoven – Strijkkwartet in a, op. 132
Lees verder maar eens wat voor een prachtige carriere het Barbican Quartet aan het maken is.
“…Bartóks 2e kwartet was fijn gestructureerd en virtuoos in balans, terwijl de Barbicans in Beethovens op. 59, 2 díe
intensiteit en innigheid brachten die het langzame deel zo nodig heeft, in de andere delen juist vreugde, snelheid en
rijkdom aan nuances. Terecht daverend applaus.”
– Harald Eggebrecht, Süddeutsche Zeitung (over de finale van het ARD strijkkwartet Concours 2022)
Vier internationale musici, vier unieke persoonlijkheden, één strijkkwartet. Het Barbican Quartet is een oorspronkelijk
geluid in de kamermuziekwereld, dat het publiek in vervoering brengt met hun intieme, maar sterke uitvoeringen en
virtuoos samenspel, aldus een Engelse muziekcriticus.
De naam Barbican Quartet heeft een dubbele betekenis. Een Barbican is een verdedigingsmuur rond een stad of
kasteel, waarmee het kwartet de verbinding legt met hun zoektocht naar de ontdekking, de ontwikkeling en
voortzetting van de traditie van het kwartet spelen. Daarnaast is het Barbican Quartet nauw verbonden met het
Barbican Center – het grootste centrum voor de uitvoerende kunsten in Europa, een complete stad in een stad en een
architectonische mijlpaal in Londen – omdat het kwartet daar in 2015 zijn eerste concert gaf. De drie musici die vanaf
de oprichting deel uitmaken van het kwartet, Amarins, Christoph en Yoanna, hebben elkaar ontmoet tijdens hun studie
aan de Guildhall School of Music and Drama en speelden aanvankelijk kamermuziek voor hun plezier; later zou het een
serieuze aangelegenheid worden. Het kwartet brengt zijn tijd afwisselend door in Londen en München.
Het kwartet heeft al vele prijzen en onderscheidingen in de wacht gesleept, zoals de eerste prijs op het Joseph Joachim
Internationaal Kamermuziekconcours in 2019 en op het St Martin in the Fields Kamermuziekconcours in 2018. Ze
maakten hun debuut in Wigmore Hall in 2017 dankzij de Maisie Lewis Award en in 2018 verleende de Royal
Philharmonic Society hen de Albert and Eugenie Frost Prize.
In 2022 trad een nieuwe tweede violiste tot het kwartet toe, Kate Maloney. Na een derde prijs op het Bordeaux
International String Quartet Competition in mei volgde een prachtige eerste prijs op het 71ste ARD Strijkkwartet
Concours in september, met daarnaast een speciale prijs voor de beste uitvoering van de verplichte compositie van
Dobrinka Tabakova. De bijzondere prijs van Genuin Classics (het opnemen van hun debuut-CD), de GEWA Prijs en de
Henle Urtext Prijs maakten het succes compleet.
2024/2025 is een opwindend seizoen voor het kwartet, dat zijn debuut-CD gaat uitbrengen en een internationale
tournee zal houden waarbij Duitsland, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Italië, Canada en de Verenigde Staten worden
aangedaan.
Het Barbican Quartet is het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds zeer erkentelijk voor het uitlenen van de Guadagnini
viool waar Amarins op speelt, de Canimex Group in Canada voor de Gagliano cello van Yoanna en de Vincenzo
Panormo viool van Kate.

 

 

 

sep
7
za
PLASTIC PARTY! Een vrolijk consuminder-drama op muziek van Mozart @ Rumpts Kerkje
sep 7 @ 20:00 – 21:30

PLASTIC PARTY! Een vrolijk consuminder-drama op muziek van Mozart

De Plastic Party: dames onder elkaar die zich vergapen aan de laatste trends op het gebied van
plastic keukengerei. Ooit kreeg vrijwel iedere huisvrouw met dit fenomeen te maken. Je
organiseerde zo’n party en kreeg een even handig als onverwoestbaar cadeau. Of je ging erheen
omdat je buurvrouw ook bij jou was geweest, en kwam vervolgens thuis met iets overbodigs wat je
eigenlijk helemaal niet van plan was te kopen: magnetronklare eierhulzen, frishoudboxjes,
wonderdozen met ademend deksel…Objecten die tot in lengte van dagen onze keukenkastjes
zullen blijven bevolken.
Maar in de wegwerp-samenleving van nu is helemaal geen plaats voor onverwoestbaarheid. De
tijd lijkt het iconische kunststof keukenspul te hebben ingehaald. Iedere Plastic Party zou zomaar
ineens de laatste fuif kunnen zijn…En dan? Komt er dan ook een einde aan alles waar de Plastic
Party voor stond? Een einde aan de duurzaamheid? Aan de economische emancipatie van de
huisvrouw? Kunnen we ons een wereld zonder al dit keukenplastic überhaupt nog voorstellen?
“Plastic Party!” is een vrolijke opera over het einde van een sociaal-cultureel ritueel. Of toch niet?!
Hoe dan ook, David Prins schreef het gloednieuwe Nederlandse libretto. En de muziek? Die komt
uit Mozarts even prachtige als onverwoestbare opera’s “Così fan tutte”, “Don Giovanni” en “Le
nozze di Figaro”. It’s party time! Kom meefeesten nu het nog kan…
Klaartje van Veldhoven, sopraan
Michaela Riener, mezzo sopraan
Mattijs van Woerd, bariton
Charles Watt, cello
Renée Bekkers, accordeon
David Prins, regie, script en libretto

sep
26
do
Matthijs Koene & Geerten van de Wetering @ Rumpts Kerkje
sep 26 @ 20:00 – 22:00

Een orgel en een panfluit hebben heel veel overeenkomsten. Er wordt lucht door en over pijpen heen geblazen en dan ontstaan tonen waarmee je muziek kunt maken. Panfluitspeler Matthijs Koene behoort tot de wereldtop van panfluitspelers. Hij reist de hele wereld rond en treedt met vele orkesten en ensembles op. Het repertoire van Matthijs omvat werken van de vroege renaissance tot aan de 21e eeuwse muziek.  Hij weet als geen ander de meest schitterende en verrassende tonen uit zijn panfluiten te toveren.

We kennen waarschijnlijk allemaal de panfluit gemaakt van bamboe of ander soort hout maar Matthijs heeft een paar jaar geleden samen met orgelbouwer Flentrop een panfluit ontwikkeld, gemaakt van metaal.  Eigenlijk is het dan hetzelfde instrument, zij het dat Matthijs zijn panfluitpijpen met wisselende winddruk kan aanblazen en dat is bij een orgel wat lastiger.

Het prachtige Pieter Maarschalkerweerd orgel in het Rumpts Kerkje zal deze avond dus worden uitgebreid met een wervelend en varierend panfluitregister bespeeld door de panfluitspeler des vaderlands, Matthijs Koene. Een unieke kans!

Matthijs zal deze avond samenspelen met organist Geerten van de Wetering. Geerten is onder andere organist van de Kloosterkerk in Den Haag Hij geeft ook elders in Nederland en in het buitenland veel concerten. Ook Geerten heeft een breed repertoire, van Bach tot hedendaagse mzuiek.  Hij is ook dirigent en artistiek adviseur en hierbij werkt Geerten graag samen met andere kunstvormen.

Samen met Matthijs, een perfect duo voor dit concert vanaf de orgelbalustrade van het Rumpts Kerkje.

We maken later dit jaar het programma bekend van de werken die gespeeld gaan worden.

Matthijs Koene, panfluit.
Geerten van de Wetering, orgel.
okt
17
do
Santiago Arias en Sebastián Castro & Carel Kraayenhof @ Rumpts Kerkje
okt 17 @ 20:00 – 22:00

DE LAATSTE KAARTEN!!

Met zeer veel plezier meld ik dat we onlangs zijn benaderd door het management van Carel Kraayenhof. Onze reputatie als sfeervolle concertlocatie is inmiddels wijd verspreid. We hadden zelf natuurlijk ook wel eens overwogen om Carel te vragen hier in deze prachtige akoestiek op te treden. Juist een bandoneon in combinatie met gitaar en zang klinkt geweldig hier. ( we denken b.v. terug aan het prachtige optreden van Fado ao Centro uit Coimbra van afgelopen januari 2024).

Carel kraayenhof heeft voor het Rumpts Kerkje een geweldig aanbod. Hij haalt een zeer getalenteerd duo uit Argentinië naar Nederland. Carel heeft nauwe banden met deze originele volksmuzikanten. Lees hieronder wat Carel over hen zegt en luister alvast naar een prachtig nummer van, Santiago Arias en Sebastián Castro. Natuurlijk speelt Carel ook mee op deze avond in ons Rumpts Kerkje. Kom genieten. Koop snel je kaarten via: bvdgoorbergh@gmail.com.  27.50 euro per kaart incl. een drankje.

‘Het is voor mij een groot genoegen twee zeer talentvolle musici uit
Argentinië te presenteren, Santiago Arias en Sebastián Castro. Zij
zijn beiden uitstekende vertegenwoordigers van een nieuwe generatie
binnen de ‘folklore argentino’, de Argentijnse volksmuziek, die
enerverende ritmes laat zien als de zamba, de chacarera en de milonga
campera._

Sinds 2012 heb ik met mijn Stichting Clavel Rojo bandoneons gebracht
naar de kinderen van Jujuy, de meest noordwestelijke provincie van
Argentinië, aan de voet van het Andesgebergte. En zo heb ik
uiteindelijk een van hun docenten ontmoet, Santiago, die in de bergen
van Tilcara woont. Al jarenlang vormt hij een duo met Sebastián, die
zelf uit Salta komt, ten zuiden van Jujuy.

Zij gaan een prachtig repertoire spelen, met bandoneón, gitaar, bombo
(soort trommel) en zang. We zullen ook samen een aantal juweeltjes uit
de folklore spelen.

Carel Kraayenhof

dec
1
zo
‘Fugimundi’ met Eric Vloeimans, Anton Goudsmit en Harmen Fraanje @ Rumpts Kerkje
dec 1 @ 15:30 – 17:30

DE LAATSTE KAARTEN!!

Aan het begin van deze winterfeestmaand trappen we bij het Rumpts Kerkje af met een supertrio! Een samenstelling die perfect past in de geweldige akoestiek en de intimiteit van het Rumpts Kerkje. We steken de vele kaarsen weer aan, schenken een goed glas in en gaan een avond genieten van ‘Fugimundi’.

Eric Vloeimans, trompet Anton Goudsmit, gitaar en Harmen Fraanje, piano

Eric Vloeimans’ Fugimundi is bezig met een comeback. Meer dan tien jaar geleden was het bas- en drumloze trio een regelmatige verschijning op de Europese podia. Maar nu staat het trio met een mix van extatische muziek, beheerste kamerjazz en energetische improvisaties weer voor het publiek op de planken voor een tweede leven. De trompettist des Vaderlands met zijn muzikale signatuur met paradijselijke lyrische hoogstandjes. Met aan zijn zijde, meestergitarist Anton Goudsmit, eveneens winnaar van de Boy Edgarprijs en Harmen Fraanje op piano.